(în curs de implementare)
Nr. |
Denumirea Proiectului |
Donatorul/ partenerul de dezvoltare |
Implementator Persoana responsabilă (nume, prenume, e-mail, tel) |
Valoarea proiectului (EUR/USD) Tipul (contract de împrumut/grant) |
Perioada de implementare (de la-pînă la) |
Scopul și activitățile principale ale proiectului (obiective, componentele) |
Sectorul |
Progresul de implementare |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TRANSPORTURI |
||||||||
|
„Acordul privind sprijinul în implementarea aspectelor și acțiunilor legate de gestionarea spațiului aerian pentru abordarea noilor tehnologii în ATM / ANS” |
EUROCONTROL |
AAC Moldova |
|
2019-2023 în derulare |
Asistență în implementarea aspectelor și acțiunilor legate de: |
Transport aerian |
Pe parcursul anului 2022 activitățile au fost suspendate din motivul situației de conflict din statul vecin. Totuși, au fost agreate activitățile pentru anul 2023, inclusiv a fost semnat acordul de delegare a unui reprezentant al AAC la Eurocontrol în scopul elaborării unor acte și preluării celor mai bune practici. |
|
Programul de cooperare tehnică între Direction Génerale de l'Aviation Civile of France și Autoritatea Aeronautică Civila a Republicii Moldova |
Direction Génerale de l'Aviation Civile/ Republica Franceză/ AAC M |
AAC Moldova |
|
2018-2022 în derulare |
Cooperarea în transpunerea legislației, elaborarea și implementarea procedurilor, certificarea și supravegherea agenților aeronautici, instruirea personalului AAC. |
Transport aerian |
Ținând cont de buna colaborare între AAC și DGAC, în 2022 a fost semnat un nou acord de colaborare pentru 4 ani. Totodată, pe parcursul anului au fost realizate activități comune de audit, precum și instruiri ale inspectorilor AAC pe domenii de competență. |
|
Protocol de cooperate între Autoritatea Aeronautică Civilă Română și Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova |
AAC R/ AAC M |
AAC Moldova |
|
Perioadă nedeterminată |
Cooperarea în transpunerea legislației, elaborarea și implementarea procedurilor, certificarea și supravegherea agenților aeronautici, instruirea personalului AAC. |
Transport aerian |
Pe parcursul anului 2022 au avut loc vizite de lucru atât la AACR, cât și la AACM. De asemenea, ținând cont de evoluția pozitivă a relațiilor bilaterale, precum și activitățile realizate de comun, a fost semnat un nou acord, cu extinderea domeniilor de colaborare între Autorități. |
|
Cooperate între Lithuanian Transport Safety Administration și Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova |
LTSA/ AAC M |
AAC Moldova ANTA CFM |
|
August-Octombrie 2021 încheiat |
Cooperarea în domeniul reglementări, drone, aspectul economic al certificării și supravegherii operatorilor aerieni, securitate, procesul de supraveghere a operatorilor aerieni, calitate și audituri realizate în cadrul AAC.
Permise și serviciile de transport.
Registrul vehiculelor feroviare, autorizarea vehiculelor, certificarea materialului rulant. |
Transport aerian |
Au fost organizate două vizite de lucru între reprezentanții AAC Moldova și Lituania. Prima vizită a avut loc la Chișinău, a doua fiind organizată în Lituania. Proiect încheiat la sfârșitul anului 2021. |
|
Asistență în remedierea observațiilor CE și excluderea din lista de siguranță |
Comisia Europeană |
AAC Moldova |
|
2021- 2022 în derulare |
Asistență în domeniul operațiuni de zbor, navigabilitate, SMS, licențiere personal aeronautic, controlul calității, reglementări, medicină aeronautică. |
Transport aerian |
Din motivul situației de conflict din statul vecin cea de-a treia activitate planificată a fi realizată fizic la sediul AAC, aceasta a fost realizată online. Urmare activității AAC a recepționat un raport cu recomandarea acordării AAC a asistenței în domeniul implementării SSP. |
|
Proiectul de asistență tehnică pentru susținerea implementării reformei sectorului feroviar și modernizării companiei naționale de transport feroviar |
Agenția Franceză pentru Dezvoltare (AFD) |
EGIS Consulting și MC Mobility Consultants ___________ CFM Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md)
Vasile Codreanu +373 687 12 504
|
500 000 € |
Octombrie 2022 – Septembrie 2023 (11 luni) |
Obiectiv general – de a sprijini dezvoltarea sustenabilă a transportului feroviar în Republica Moldova Obiective specifice – elaborarea unei Foi de parcurs pentru digitalizarea sectorului feroviar și a CFM (a); identificarea necesităților și priorităților investiționale ale sectorului, și consolidarea acestora într-un Plan strategic de investiții pentru modernizarea întreprinderii și îmbunătățirea infrastructurii feroviare (b); analiza pieței transportului de mărfuri (c); organizarea unui Forul Feroviar, cu implicarea tuturor stakeholder-ilor din domeniu (d). |
Transport feroviar |
Kick-off meeting – 27 octombrie 2022. Se lucrează la primul livrabil – Inception Report. |
|
Memorandum de Înțelegere între CFM și MISRA a USAID |
Programul de Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) al USAID |
CFM Anatoli Ivanov anatoli.ivanov@railway.md
|
Bugetul MISRA e în mărime de 35 mil $ pentru 5 ani, și este destinat reformelor strucurale și instituționale pentru redresarea situației economice și de reziliență |
5 ani |
Obiectiv general – revizuirea și eficientizarea proceselor de business în cadrul CFM, în vederea atingerii obiectivelor instituționale Obiective specifice pentru anul în curs - Evaluarea și eficientizarea procesului de achiziții și altor procese cheie ale CFM Calendarul pentru anul 2023 urmează a fi stabilit de comun acord între CFM și MISRA |
Transport feroviar |
18 octombrie 2022 – semnare MoU. Examinarea proceselor operaționale și a procedurilor interne ale CFM în domeniul achizițiilor, urmată de elaborarea recomandărilor de eficientizare a acestora – în curs de desfășurare |
|
Îmbunătățirea capacității de transport a rețelei naționale de cale ferată prin reabilitarea rapidă a tronsonului Vălcineț – Căinari / Solidarity Lines |
BERD
UE
BEI |
CFM Serghei Tomșa serghei.tomsa@railway.md (022)834434
Vasile Codreanu +373 687 12 504
Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md) |
~ 95 mil € (suma totală)
23 mil € - BERD 20 mil € - Comisia Europeană în cadrul inițiativei europene Solidarity Lanes |
2022-2023 |
Scop: asigurarea continuității operaționale a CFM (a); îmbunătățirea capacității de transport a rețelei naționale (b); asigurarea unei alternative viabile pentru rețelele logistice regionale, în contextul invaziei Federației Ruse în Ucraina (c) |
Transport feroviar |
Proiectul HG privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării Acordului de împrumut RM-BERD, la etapa de avizare.
Semnat la 27 iunie 2023 Proiectul Decret privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării Acordului de grant RM-BERD, la etapa de avizare. |
|
Restructurarea Căilor Ferate din Republica Moldova |
BERD
BEI
UE |
CFM Serghei Tomșa serghei.tomsa@railway.md (022)834434
Elena Balan (022) 834550
Emil Fiodorov (022)834504
Irina Ciucenco (022) 832846
Alexei Toporov alexei.toporov@railway.md (022)834712
|
156,75 mil EUR
BERD - 76 mil EUR (credit) 0,25 mil EUR (grant)
BEI - 74 mil EUR (credit)
FIV Fondul de Investiții pentru Vecinătate - 5 mil EUR (grant)
Asistență tehnică BERD - 1,5 mil EUR (grant) |
|
Obiective: modernizarea materialului rulant de tracțiune (a); reabilitarea infrastructurii feroviare (b) realizarea unui complex de măsuri pentru restructurarea întreprinderii, în scopul sporirii eficienței și a siguranței transporturilor, îmbunătățirii performanței indicatorilor transportului feroviar din țară (c).
|
Transport feroviar |
• achiziționarea noilor locomotive diesel și reînnoirea depoului de locomotive din Basarabeasca (executat). • dezvoltarea sistemului informațional de management energetic (EMIS) care va asigura un nivel mai ridicat de calitate a transportului, siguranța și eficiența sistemului feroviar (neexecutat). • elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru evaluarea necesităților infrastructurii feroviare și prioritizarea investițiilor pentru reabilitarea acesteia (executat). • oferirea de servicii de consultanță pentru Proiectare și Supervizarea Lucrărilor de reabilitare a sistemului de infrastructură feroviară prioritară, după cum este identificat în Studiul de Fezabilitate menționat anterior (executat) • executarea lucrărilor prioritare de reabilitare a rețelei feroviare, după cum este identificat în Studiul de Fezabilitate menționat anterior (în curs). • Obținerea asistenței consultative în realizarea restructurării sectorului feroviar și a Î.S. " Calea Ferată din Moldova" (în curs). |
|
“Dezvoltarea capacităților pentru statele riverane Mării Negre și Mării Caspice” |
Uniunea Europeană.
Proiectul este implementat de către Agenția Europeană pentru Siguranța Maritimă |
managerul de proiect dl Giuseppe Russo Tel: +351 21 1209 giuseppe.russo@em sa.europa.eu
|
4 mil EUR |
59 luni de la 01.02.2017 |
- Consolidarea legislației din domeniul transport naval; - Formarea inspectorilor FSC/PSC, inspectorilor ISPS, auditorilor ISM, etc.; - Prevenirea poluării al mediului marin; - Implementarea convențiilor IMO la care RM face parte; |
Transport naval |
Pe parcursul anului 2022: 1. Instruire privind auditor ISM (regional);
|
|
Proiectul Black and Caspian Sea II (BCSEA II) |
Agenția Europeană pentru Siguranța Maritimă (EMSA), World Maritime University |
|
|
2023-2025 |
Suport în transpunerea și implementarea Convențiilor MARPOL și SOLAS |
Transport naval |
În curs de implementare |
|
Proiectul de asistență tehnică și sprijin pentru dezvoltarea capacităților ANTA |
USA Programul USAID pentru Reforme Structurale în Moldova |
Carolina Gargaun Eugenia Stancu EStancu@nathaninc.com |
126 mii USD |
2019 – 2020 |
Implementarea angajamentelor internaționale ale Republicii Moldova în domeniul facilitării comerțului:
1. Elaborarea Regulamentului transporturilor rutiere de mărfuri perisabile și ușor alterabile.
2. Conceptul tehnic privind Sistemul de Management Integrat în domeniul transportului rutier.
3.Dezvoltarea sistemului informațional automatizat „e-Autorizație transport”.
4. Analiza eliberării de către ANTA a autorizației speciale de transport (AST), cu aplicarea Metodologiei de estimare a costurilor administrative prin aplicarea Modelului Costului Standard, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 307/2016. |
Transport rutier |
1.Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri perisabile și ușor alterabile a fost elaborat cu suportul programului USAID și transmis MEI spre promovare și aprobare.
2. În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 126 din 26.02.2020 a fost aprobat Conceptul tehnic privind Sistemul de management integrat în domeniul transportului rutier, în scopul îmbunătățirii procesului de organizare a activităților de control.
3.Sistemul Informațional “e-Autorizație Transport“ a fost lansat de către ANTA în parteneriat cu Programul USAID Reforme Structurale în Moldova și dezvoltatorul programului la data de 18 mai 2022 și este disponibil pe pagina electronică eat.anta.gov.md (Acordul privind transferul proprietății asupra sistemului informațional „e-Autorizație transport” nr. TA-013 din 22 august 2022.). Pentru o utilizare eficientă a portalului, în perioada 20 - 22 aprilie 2022, au fost organizate cursuri interactive de instruire destinate operatorilor de transport și agenților economici referitor la utilizarea „e-Autorizație transport”. La momentul actual sistemul este expus pe platforma guvernamentală de interoperabilitate “MConnect”, este efectuat schimbul automatizat de date cu mai multe instituții de stat.
4.A fost efectuată analiza eliberării de către ANTA a autorizației speciale de transport (AST), cu aplicarea Metodologiei de estimare a costurilor administrative prin aplicarea Modelului Costului Standard, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 307/2016. De asemenea, a fost elaborat Raportul privind evaluarea condițiilor și procedurilor de emitere a autorizației speciale de transport: situația actuală și propuneri. La data de 22 octombrie 2019, a fost organizat evenimentul de prezentare și discuție a Raportului menționat.
Astfel, în baza studiului și analizei efectuate de către USAID, a fost elaborat și aprobat Regulamentul cu privire la efectuarea pe drumurile publice a transporturilor rutiere cu depășirea masei totale, a maselor pe axe și/sau a dimensiunilor maxime admise (Hotărârea Guvernului nr. 326 din 18.05.2022). |
|
Proiectul de asistență pentru implementarea Sistemului de Management Integrat (SMI) în domeniul transportului rutier (Concept tehnic aprobat prin HG nr. 126/2020)
|
Programul USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
|
|
decembrie 2022 – decembrie 2023 |
Proiectul prevede extinderea subsistemului informațional „e-Autorizație Transport”, dezvoltarea și implementarea următoarelor funcționalități: modulul „Registrul Rutelor”; Eliberarea autorizațiilor electronice cu semnătură digitală pentru transportul auto din interiorul țării; dezvoltarea funcționalităților adiționale pentru autorizațiile speciale de transport; dezvoltarea rapoartelor noi. Planul de acțiuni include următoarele activități: - modificarea și aprobarea Regulamentului privind modul de ținere a Registrelor de stat formate de SI „e-Autorizație Transport”; - elaborarea Caietului de sarcini pentru dezvoltarea funcționalităților noi în cadrul subsistemului (Registrul rutelor, eliberarea electronică a autorizațiilor, extinderea numărului de rapoarte, ajustarea procesului de eliberare a AST); - aprobarea Caietului de sarcini pentru dezvoltarea subsistemului; - achiziționarea serviciilor de dezvoltare a subsistemului și contractarea prestatorului; - elaborarea și aprobarea planului pentru dezvoltarea subsistemului; - dezvoltarea subsistemului; - mentenanța; - promovarea serviciilor oferite de către sistem. |
Transport rutier |
La data de 08 noiembrie 2022, la Chișinău, a fost semnat Acordul de Înțelegere între Agenția Națională Transport Auto și Programul USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA). |
|
Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
USAID |
Nathan Associates |
35 mil.$ |
2022-2027 |
- Elaborarea Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Agenția Națională Transport Auto; |
Transport rutier |
În curs de implementare |
|
Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
USAID |
Nathan Associates |
35 mil.$ |
2022-2027 |
- Implementarea E-CMR în Republica Moldova; |
Transport rutier |
În curs de implementare |
|
Întreprinderi și comune puternice pentru Moldova |
GIZ Moldova |
|
|
2023 |
- Elaborarea Metodologiilor de calculare a tarifelor pentru transportul rutier de persoane prin servicii regulate și serviciile de autogară |
Transport rutier |
În curs de implementare |
|
Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
USAID |
Nathan Associates |
35 mil.$ |
2022-20223 |
- Suport în dezvoltarea S.I. ,,Registrul rutelor” |
Transport rutier |
În curs de implementare |
INFRASTRUCTURA DE TRANSPORT |
||||||||
1. |
LRIP/W5/01 - Ant Inșaat Maden Sanayi A.S., "Corridor 10, Section 1.1: G46: Dobrușa – Ignăței – Scorțeni – Codrul Nou – R14, km 22 + 610 – km 29 + 200; Section 1.2: G46: Dobrușa – Ignăței – Scorțeni – Codrul Nou – R14, km 29 + 200 – km 35 + 622.09" |
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
5,831,247.42 USD |
9/28/2020 - 3/31/2023 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100.00% - 3,534,351.88 USD Executat |
2. |
LRIP/W5/02 - Ant Inșaat Maden Sanayi A.S., "Corridor 10, Section 2.1: G46: Dobrușa – Ignăței – Scorțeni – Codrul Nou – R14, km 15 + 760 – km 22 + 610; Section 2.2: G47: R9 - Olișcani – Peciște – Ignăței – G46, km 12 + 880 – km 18 + 075" |
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
8,439,245.42 USD |
9/28/2020 - 3/31/2023 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
99% - 3,519,409.02 USD Darea în exploatare la data de 15.08.2023 |
3. |
LRIP/W5/03 - Ant Inșaat Maden Sanayi A.S., "Corridor 10, Sector 3.1: G49: G47 – Peciște – Trifești – R20, km 0 + 000 – km 6 + 560; Sector 3.2: G49: G47 – Peciște – Trifești – R20, km 6 + 560 – km 11 + 426.70"
|
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
6,198,251.73 USD |
9/28/2020- 3/31/2023 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
99% - 2,015,073.13 USD
|
4. |
LRIP/W5/04 - RUTADOR S.R.L., "Corridor 13: "Road L390 Pirlita - Nisporeni, km 0+000 - km 10+900" |
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
4,736,887.91 USD |
9/21/2020 - 9/30/2022 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100.00% - 3,497,893.25 USD Executat |
5. |
LRIP/W6/01 - RUTADOR S.R.L., "Corridor 16: "G105:R3 - Costesti - Tipala -G106 (km 0+000 - km 8+450)""
|
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
5,728,582.20 USD |
12/1/2020- 11/15/2022 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100% - 3,357,201.40 USD Executat
|
6. |
LRIP/W6/02 - SC NOUCONST SRL, "Corridor 16: "G105:R3 - Costesti - Tipala -G106 (km 8+450 - km 17+350)""
|
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
5,525,619.27 USD |
12/1/2020 – PV din 07 10 22 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100.00% - 3,872,362.88 USD Executat |
7. |
LRIP/W6/03 - Irinda-Prim S.R.L. and Sub-contractor Nouconst S.R.L., "Corridor 16: "G105:R3 - Costesti - Tipala -G106 (km 17+350 - km 26+400)""
|
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
4,762,306.09 USD |
12/01/2020 - 11/30/2022 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100.00% - 945,409.95 USD Executat
|
8. |
LRIP/W6/04 - Irinda-Prim S.R.L. and Sub-contractor Nouconst S.R.L., "Corridor 16: "G105:R3 - Costesti - Tipala -G106 (km 26+400 - km 34+584)""
|
IDA Financing Agreement No. 5747-MD |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
5,119,175.19 USD |
12/01/2020 - 11/30/2022 |
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE |
Modernizarea Drumurilor |
100% - 2,727,736.45 USD Executat |
9. |
RSPSP/W4/01 "Rehabilitation of R1 Chisinau-Ungheni-Sculeni Road, km 6+446 – km 24+050"
|
EIB 2010 Finance Contract FI N 25.852 Serapis No.2010-0154 dated 23.11.2010 Termenul Contractului - 30.11.2021 Nu necesită extindere |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
23,111,340.27 EUR
|
7/8/2014 - 9/30/2022
|
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100% - 20,301,052.63 EUR Executat |
10. |
RSP/W6/03 "Rehabilitation of R16 Balti-Falesti-Sculeni Road, km 4+800 – km 59+480"
|
EIB 2013 Finance Contract FI N 81.723 Serapis No.20110650 dated 25.06.2013 |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
50,599,020.54 EUR |
2/5/2016 9/30/2022
|
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00%
40,928,232.63 EUR
100% Executat
|
11. |
RSP/W6/04 "Rehabilitation of R16 Balti-Falesti-Sculeni Road, km 4+800 – km 59+480" |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
|||||
|
RSP/W9/02 "Construction of M3 Porumbrei-Cimişlia road, km 0+000 – km 19+010"
|
EIB 2013 Finance Contract FI N 81.723 Serapis No.20110650 dated 25.06.2013 |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
29,903,744.46 EUR
|
2/1/2019 - PV din 21 10 22 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00 % Executat |
|
RSP/W9/03 "Construction of M3 Comrat bypass, km 0+000 – km 18+263" |
EIB 2013 Finance Contract FI N 81.723 Serapis No.20110650 dated 25.06.2013 |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
29,497,220.74 EUR |
2/1/2019 - PV din 19/09/2022 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00% - 28,480,170.14 EUR Executat |
|
RSP/W11/03 "Rehabilitation of R6 M1-Ialoveni Road, km 00+000 – km 6+550" |
EIB 2013 Finance Contract FI N 81.723 Serapis No.20110650 dated 25.06.2013 |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
9,917,975.17 EUR |
3/12/2020 - 9/30/2022
|
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00% - 7,622,468.64 EUR Executat |
|
"RSP/W10/01 ""Rehabilitation of M3 Chisinau – Giurgiulesti, km 96+800 - km 151+200; 151+200 - km 171+290 & km 179+650 - km 190+750” LOT I [ACA = 29 328 738,91 EUR; ACA paid from both Tranche 1 and Tranche 2]"
|
EBRD 2010 Loan Agreement N 41442 dated 29.10.2010 |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
29,328,738.91 EUR
|
2/1/2019 10/30/2022 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00% - 22,447,531.37 EUR Executat
Darea în exploatare la data de 25.07.2023
|
|
RSP/W5/01 "Rehabilitation of R1 Chisinau-Ungheni-Sculeni Road, km 74+177 – km 96+200" |
|
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
15,065,241.04 EUR |
11/7/2014 - 9/30/2022 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00% - 8,839,675.61 EUR Executat |
|
RSP/W11/01"Rehabilitation of R6 Chisinau-Orhei-Balti Road km 99+530 – km 111+230 & Rehabilitation of R6 Chisinau-Orhei-Balti Road km 76+700 – km 94+700 and bridge at km 72+944 (former R14)" |
EBRD 2013 Loan Agreement N 45094 dated 28.06.2013 - Valabilitatea Transelo 1 - 31.08.2022; Tranche 2 - 31.08.2024; Tranche 3 - 30.11.2022. AMENDAMENT Valabilitatea Transelor 1, 2 și 3 - 25.01.2025. (MIDR demers 08-3843 din 02.08.22) |
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
36,003,933.09 EUR |
PV din 16 09 22 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
29,994,801.72 EUR Executat
Executat |
|
RSP/W11/02"Rehabilitation of R6 Chisinau-Orhei-Balti Road km 99+530 – km 111+230 & Rehabilitation of R6 Chisinau-Orhei-Balti Road km 76+700 – km 94+700 and bridge at km 72+944 (former R14)" |
|
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
12/2/2022 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
||
|
RSP/W12/01"Rehabilitation of R34 Hincesti-Leova-Cahul Road, section 1 km 0+000 – km 42+200, section 2 km 42+200 – km 83+000" |
|
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
56,495,268.00 EUR |
2/23/2023 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
45.00% 25,672,066.65 EUR |
|
RSP/W12/02 "Rehabilitation of R34 Hincesti-Leova-Cahul Road, section 1 km 0+000 – km 42+200, section 2 km 42+200 – km 83+000" |
|
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
2/23/2023 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
||
|
RSP/W9/05 "Construction of M3 Slobozia Mare Bypass, km 0+000 - km 18+290" |
|
ÎS ”Administrația de Stat a Drumurilor”
Iulian Mornealo
Mircea Dobinda |
18,284,398.77 EUR |
1/31/2019 - 12/31/2023 |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
65.00% - 12,400,000.00 EUR
|
|
RSP/W9/01 "Construction of R1 Bahmut Bypass km 68+250 – km 74+177" |
EBRD Grant Agreement No.45094 dated 05.05.2015 - Validity - 30.11.2022 |
|
5,325,090.37 EUR |
5/10/2018 9/30/2022
|
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
REABILITAREA ȘI CONSTRUCȚIA DRUMURILOR NAȚIONALE |
100.00% - 4,801,983.60 EUR Executat |
|
Restructurarea Căilor Ferate din Republica Moldova |
BERD
BEI
UE |
CFM Serghei Tomșa serghei.tomsa@railway.md (022)834434
Elena Balan (022) 834550
Emil Fiodorov (022)834504
Irina Ciucenco (022) 832846
Alexei Toporov alexei.toporov@railway.md (022)834712
|
156,75 mil EUR
BERD - 76 mil EUR (credit) 0,25 mil EUR (grant)
BEI - 74 mil EUR (credit)
FIV Fondul de Investiții pentru Vecinătate - 5 mil EUR (grant)
Asistență tehnică BERD - 1,5 mil EUR (grant) |
|
Obiective: modernizarea materialului rulant de tracțiune (a); reabilitarea infrastructurii feroviare (b) realizarea unui complex de măsuri pentru restructurarea întreprinderii, în scopul sporirii eficienței și a siguranței transporturilor, îmbunătățirii performanței indicatorilor transportului feroviar din țară (c).
|
Transport feroviar |
• achiziționarea noilor locomotive diesel și reînnoirea depoului de locomotive din Basarabeasca (executat). • dezvoltarea sistemului informațional de management energetic (EMIS) care va asigura un nivel mai ridicat de calitate a transportului, siguranța și eficiența sistemului feroviar (neexecutat). • elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru evaluarea necesităților infrastructurii feroviare și prioritizarea investițiilor pentru reabilitarea acesteia (executat). • oferirea de servicii de consultanță pentru Proiectare și Supervizarea Lucrărilor de reabilitare a sistemului de infrastructură feroviară prioritară, după cum este identificat în Studiul de Fezabilitate menționat anterior (executat) • executarea lucrărilor prioritare de reabilitare a rețelei feroviare, după cum este identificat în Studiul de Fezabilitate menționat anterior (în curs). • obținerea asistenței consultative în realizarea restructurării sectorului feroviar și a Î.S. " Calea Ferată din Moldova" (în curs). |
CONSTRUCȚII ȘI URBANISM |
||||||||
1. |
Proiectul de construcție a locuințelor pentru păturile socialmente vulnerabile II |
Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei |
Unitatea de implementare a Proiectului de construcție a locuințelor pentru păturile socialmente vulnerabile II
(Lungul Iunona, email: iunona.lungul@midr.gov.md, tel: 079855007 ) |
Costul total al Proiectului - 20,4 mln Euro
Împrumutul - 13,4 mln Euro
(contribuția Băncii – 65%; contribuția APL -35%).
Acord-cadru de împrumut dintre Guvernul Republicii Moldova şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei întru realizarea Proiectului de construcție a locuințelor pentru păturile socialmente vulnerabile II, ratificat prin Legea nr. 182 din 11 iulie 2012 |
2013-2022 |
Scopul: Îmbunătățirea şi creșterea fondul de locuințe pentru familiile social vulnerabile din Republicii Moldova.
Activitățile principale ale proiectului: Construcția locuințelor sociale prin finalizarea clădirilor abandonate la diferite stadii de finalizare din localitățile Republicii Moldova, care ar putea asigura cu aproximativ 700 de locuințe sociale circa 2500 de persoane cu venituri mici.
|
Construcții, locuințe |
În perioada 2013 – 2021 au fost construite și repartizate 556 locuințe sociale finalizate la cheie: -or. Călărași, bloc locativ cu 40 apartamente (2014) S=2468 m.p.; -or. Briceni, bloc locativ cu 40 apartamente (25 apartamente sociale) (2014) S=1504 m2; -or. Soroca, 2 blocuri locative cu 72 apartamente (2016) S=4814,5 m2; -or. Sîngerei, bloc locativ cu 35 apartamente (2015) S=1834 m2; raionul Hîncești: 15 localități cu 56 apartamente sociale (2017) S=4380 m.p.; -or. Leova, 4 blocuri locative cu 92 apartamente (2018) S=4 088,2 m2; -or. Nisporeni, 3 blocuri locative cu 93 apartamente (2018) S=5 783 m2; -or. Ialoveni, bloc locativ cu 31 apartamente (2018) S=1 894 m2; -or. Fălești, bloc locativ cu 40 apartamente (2019) S=1733,4 m2; -or. Cantemir, bloc locativ cu 10 apartamente (2019) S=594 m2; -or. Glodeni, bloc locativ cu 30 apartamente (2020) S=1 667 m2; -or. Cahul, bloc locativ cu 32 apartamente (2020) S=1673 m2. Totodată, la moment sunt în proces de execuție lucrările de construcție la obiectivele din or. Cimișlia (49 apartamente) și or. Rezina (72 apartamente), fiind prognozate edificarea a 121 de apartamente sociale. Conform graficului actualizat al Antreprenorului, lucrările urmează a fi finalizate la 31 august 2023.
|
2. |
Activități preparatorii aferente unui proiect privind locuințele sociale |
Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (Donatorul Spaniol din Contul de Coeziune Socială) |
Unitatea de implementare a Proiectului de construcție a locuințelor pentru păturile socialmente vulnerabile II
(Lungul Iunona, email: iunona.lungul@midr.gov.md, tel: 079855007 ) |
49 mii euro
Acordul de grant dintre Republica Moldova şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru realizarea asistenţei tehnice „Activităţi preparatorii aferente unui proiect privind locuinţele sociale”, aprobat prin Legea nr. 170/2022 |
Decembrie 2021-noiembrie 2022 |
Scopul: Elaborarea unui Studiu de fezabilitate și realiza activităților preparatorii de lansare a unui nou proiect de construcție a locuințelor sociale. Activitățile principale ale proiectului: - estimarea necesarului de locuințe sociale, cămine pentru studenți și case pentru bătrâni; - prezentarea propunerilor pentru revizuirea cadrului normativ privind locuințele sociale; - determinarea categoriilor de beneficiari eligibili; - determinarea modalităților de implementare a unui nou proiect de construcție a locuințelor sociale și sursele de finanțare, riscurile potențiale și măsurile de atenuare; - pregătirea unei cereri de grant pentru cofinanțarea proiectului pentru component de eficiență energetică. - colaborarea cu APL-urile solicitante pentru definirea subproiectelor lor (inclusiv identificarea terenului, localizarea, utilitățile disponibile, clădirile existente care urmează să fie renovate/reutilizate), necesarul de investiții și estimări de necesități și costuri; - selectarea subproiectelor, analiza maturității subproiectelor (inclusiv terenul alocat, clădirea existentă, proiectele contractate/finalizate). |
Construcții, locuințe |
Studiul este elaborat și acceptat de către Bancă. |
3. |
Dezvoltarea unui nou portal web cu documente normative în construcții (eDNC) |
Programul USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
MIDR Alexei Boșneaga |
MISRA va acoperi costurile asociate cu realizarea activităților |
Noiembrie 2022 - iulie 2024 |
Scopul: Îmbunătățirea accesului liber și gratuit, prin Internet, la toate documentele normative în construcții. Activitățile principale ale proiectului:
mentenanța portalului. |
Construcții |
Portal web cu documente normative în construcții (eDNC) lansat.
Prezentate de dezvoltator ministerului pentru examinare 3 variante de
În proces de elaborare structură și funcționalul, versiunea Desktop, versiunea Tablet și Mobile. Pe 28.07.2023, a fost lansată noua versiune a portalului normativelor în construcții eDNC(informație pe https://midr.gov.md/ro/noutati și rețele de socializare). Accesibil acum pe ednc.gov.md.(în proces de testare și mentenanță). |
4. |
Crearea Registrului de Stat al Documentației Urbanistice (RSDU) |
Programul USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
MIDR Alexei Boșneaga |
MISRA va acoperi costurile asociate cu realizarea activităților |
Aprilie 2023 – aprilie 2025 |
Scopul: Îmbunătățirea procesului de emitere și transparentă a actelor permisive, precum și facilitarea accesului persoanelor fizice și juridice la datele publice agregate aferente zonelor de construcție/ transport/rețele tehnico-edilitare, etc. Activitățile principale ale proiectului:
mentenanța sistemului. |
Construcții |
Registrul de Stat al Documentației Urbanistice (RSDU) lansat. în proces de implementare.
Elaborarea Caietului de sarcini pentru dezvoltarea portalului. Contractat de MISRA un expert internațional pentru acordarea asistenței. Desfășurate două ședințe interministeriale, cu participarea E-Gov, STSC, MISRA, Proiectul „Comunitatea mea”, ARFC, ASD, etc. la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. |
DEZVOLTAREA REGIONALĂ |
||||||||
1. |
Acțiunea UE privind „Construirea infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare (AAC), precum și Eficiența energetică (EE) în clădirile publice” |
UE
GIZ Moldova |
Agenția de Dezvoltare Regională Nord,
Agenția de Dezvoltare Regională Centru,
Agenția de Dezvoltare Regională Sud |
Cca 42 milioane euro contribuția UE (grant) |
2017-2023 |
Asigurarea accesului la apă potabilă pentru populația a 9 localități și îmbunătățirea accesului la canalizare pentru populația din 1 localitate 15 măsuri – 7 Aprovizionare cu apă și sanitație/ 8 eficiență energetică
|
Apă și canalizare Eficiență energetică |
În proces de implementare. 13 măsuri finalizate; 2 măsuri eficiență energetică în implementare.
|
2. |
Aprovizionarea cu apă și canalizare în raionul Cahul |
Guvernul Germaniei,
UE
Banca de dezvoltare KfW |
Primăria mun. Cahul ADR Sud |
Cca 36,4 mil. EUR (grant)
Guvernului Germaniei – 23,5 milioane euro;
UE – 12,9 milioane euro |
2018-2024 |
Îmbunătățirea serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare în mun. Cahul și localitățile din apropierea acestuia |
Apă și canalizare |
În proces de implementare. elaborată și verificată documentația tehnică de proiect pentru rețelele urbane de alimentare cu apă și canalizare în mun. Cahul; demarată procedura repetată de achiziții a lucrărilor și serviciilor pentru rețelele urbane de alimentare cu apă și canalizare în mun. Cahul; elaborat conceptul de proiect al stației de epurare a apelor uzate pentru orașul Cahul și satele învecinate; desfășurată procedura de licitație pentru elaborarea documentației tehnice pentru construcția stației de epurare a apelor uzate; demarate lucrările de elaborare a documentației tehnice de proiect pentru construcția rețelelor rurale de aprovizionare cu apă și canalizare mun. Cahul, s. Cotihana, s. Crihana și conectarea lor la rețelele municipiului Cahul; elaborată lista echipamentului necesar, precum și caietul de sarcini pentru achiziționarea acestuia; lansată procedura de achiziție a echipamentului.
Demarate lucrările de construcție pentru rețelele urbane de canalizare; demarate lucrările de construcție pentru construcția unei noi Stații de Epurare a Apelor Uzate pentru mun. Cahul; lansată licitația pentru achiziția de lucrări pentru construcția rețelelor rurale de aprovizionare cu apă și canalizare mun. Cahul, s. Cotihana, s. Crihana; lansată licitația pentru procurarea contoarelor cu citire la distanță.
Guvernului Germaniei · Începutul lucrărilor de construcție - 26 aprilie 2023; · Lucrări de excavare pentru paturi de stuf; · Lucrări de compactare a solului la decantor; · Lucrări de armare și lucrări de betonare la clădirea administrativă, clădirea transformatorului, intrarea și decantorul primar.
UE – În proces de implementare - licitație |
3. |
Îmbunătățirea infrastructurii de apă în Moldova Centrală |
Guvernul Germaniei |
Agenția de Dezvoltare Regională Centru |
25 milioane euro (grant) |
2019-2025 |
Construcția apeductului magistral Chișinău-Strășeni-Călărași, investiții în rețeaua de apă în orașele Strășeni și Călărași, precum și extinderea infrastructurii de aprovizionare cu apă pentru localitățile din raioanele Strășeni și Călărași, dar și măsuri de suport aferente dezvoltării capacităților tuturor actorilor implicați în asigurarea serviciilor de aprovizionare cu apă |
Apă și canalizare |
În proces de implementare. elaborat proiectul tehnic pentru apeductul Chișinău-Strășeni-Călărași (în proces de coordonare de către instituțiile vizate); elaborate conceptele privind îmbunătățirea și extinderea rețelelor de aprovizionare cu apă a orașelor Strășeni și Călărași; elaborate 4 proiecte tehnice preliminare pentru 4 sate; în proces de elaborare 2 proiecte tehnice detailate din cele 4 preliminare; realizată procedura de precalificare în cadrul procedurii de achiziție a lucrărilor de construcție a apeductului magistral (s-au precalificat 6 ofertanți din 8); adoptat proiectul de lege privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a apeductului magistral; elaborat proiectul Contractului de delegare a gestiunii, care urmează a fi încheiat între viitorul proprietar al apeductului magistral și Apă Canal Chișinău; elaborat proiectul Contractul de procurare a apei potabile în vrac, care urmează a fi încheiate între operatorul Apă Canal Chișinău și fiecare dintre operatorii regionali (Strășeni și Călărași); finalizată evaluarea activelor operatorilor din Strășeni și Călărași în vederea reorganizării acestora; Consiliul orășenesc Călărași a aprobat decizia cu privire la crearea noului operator – Societatea pe Acțiuni Apă Canal Călărași; are loc colectarea datelor pentru elaborarea Planurilor de Afaceri ale potențialilor operatori din Strășeni și Călărași.
|
4. |
Securitatea aprovizionării cu apă și sanitație în Moldova |
Banca Mondială |
Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală |
45,65 milioane euro (44,1 milioane euro credit, 1,55 milioane euro grant) |
2022-2027 |
Sporirea accesului la serviciile de alimentare cu apă și sanitație într-un număr de zone rurale și orașe selectate, consolidarea capacității instituționale locale și naționale de prestare a serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare și asigurarea unui răspuns prompt și efectiv în caz de o criză sau urgență. Componenta 1. Creșterea accesului la serviciile de aprovizionare cu apă și canalizare gestionate în condiții de siguranță în zonele rurale și orașele selectate. Subcomponenta 1.1. Extinderea accesului și calitatea serviciilor de apă și canalizare (extinderea și îmbunătățirea serviciilor de aprovizionare cu apă în raioanele Cahul, Vulcănești (Administrația Teritorială Autonomă Găgăuzia) și Râșcani, extinderea și îmbunătățirea infrastructurilor de ape uzate în municipiile Soroca și Comrat și un pilot pentru îmbunătățirea facilităților de sanitație la fața locului în satele din regiunile rurale urmând o abordare bazată pe cerere). Subcomponenta 1.2. Îmbunătățirea facilităților WASH în instituțiile publice. Subcomponenta respectivă va finanța lucrări, bunuri, servicii de consultanță, alte servicii decât consultanța și instruiri/ateliere de lucru pentru îmbunătățirea facilităților WASH în cadrul centrelor de sănătate publică și în cadrul instituțiilor de învățământ. Componenta 2. Consolidarea capacității instituționale la nivel național și local pentru îmbunătățirea prestării serviciilor de asigurare cu apă și canalizare. Subcomponenta 2.1. Dezvoltarea capacității instituționale la nivel național pentru asigurare cu apă și canalizare (bunuri, alte servicii decât consultanță, servicii de consultanță și instruiri/ateliere pentru activități de consolidare a capacităților instituționale de planificare, finanțare, reglementare economică, monitorizare a performanței, dezvoltare profesională, cât și revizuirea și elaborarea politicilor și documentelor normative noi; elaborarea unui Plan Național de Amenajare a Teritoriului – capitolul „alimentare cu apă și canalizare”, program de investiții și a strategiei de finanțare și de dezvoltare a capacității entității sale principale, asistența tehnică pentru APL și Operatorii de alimentare cu apă și canalizare pentru a sprijini procesul de agregare în operatori regionali autorizați). Subcomponenta 2.2. Îmbunătățirea preformației prestatorilor de servicii de alimentare cu apă și canalizare (lucrări, bunuri, alte servicii decât consultanță și instruiri pentru a sprijini implementarea unui plan multianual prioritar de îmbunătățire a performanței cu scopul de a spori performanța operatorilor de alimentare cu apă și canalizare selectați, implicați în cadrul subcomponentei 1.1). Componenta 3. Managementul și coordonarea proiectului. Componenta 4. Răspuns cu intervenții de urgență (CRIU), componentă provizorie cu sumă zero, care va permite o realocare rapidă a fondurilor creditate pentru proiect în scopul unei situații de urgență conform procedurilor rapide de achiziție și debursare. |
Apă și canalizare |
În proces de implementare. Ratificat acordul de finanțare. Semnat acordul de implementare a proiectului dintre MIDR și ONDRL. Elaborat și aprobat Manualul operațional de implementare a proiectului. Constituită UIP. Elaborat proiectul acordului dintre ONDRL ADR și APL implicate în vederea implementării proiectului, precum și proiecte de decizii ale consiliilor raionale/ locale.
Subcomponenta 1.1: Pentru subproiectul „Extinderea și îmbunătățirea serviciilor de canalizare în Soroca”:
Pentru subproiectul „Extinderea și îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă în clusterul Prut, raionul Rîșcani”:
Pentru subproiectul „Extinderea și îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă în raioanele Cahul și Vulcănești”:
Pentru subproiectul „Extinderea și îmbunătățirea serviciilor de canalizare în municipalitatea Comrat”:
Subcomponenta 1.2.
Subcomponenta 2.1.
Subcomponenta 2.2.
|
( în proces de negociere)
Nr. |
Denumirea Proiectului |
Donatorul/partenerul de dezvoltare |
ImplementatorPersoana responsabilă(nume, prenume, e-mail, tel) |
Valoarea proiectului(EUR/USD) |
Perioada de implementare(de la-pînă la) |
Scopul și activitățile principale ale proiectului(obiective, componentele) |
Sectorul |
Progresul de promovare |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TRANSPORTURI |
|||||||||
|
Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
USAID |
Nathan Associates |
35 mil.$ |
2022-2027 |
- Elaborarea Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Agenția Navală a Republicii Moldova; -Elaborarea Nomenclatorului serviciilor prestate şi tarifele acestora; |
Transport naval |
În curs de negociere |
|
|
Proiectul de asistență tehnică Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) |
USAID |
|
|
2023 |
Suport în analiza cadrului legal ce urmează a fi elaborat pentru recunoașterea certificatelor de calificare profesională pe căile navigabile interne; Suport în transpunerea și implementarea Convenției STCW;
|
Transport naval |
În curs de negociere |
|
|
Dezvoltarea Sistemului de Management Integrat în domeniul transporturilor rutiere |
Creditul de Asistență al Guvernului Republicii Polone
|
|
Buget total estimat: 5000000 euro, dintre care: - Împrumut Guvernul Poloniei – 4225000 euro (95%); - Contribuție proprie beneficiar – 250000 (5%).
|
Proiectul urmează a fi implementat în termen de 12 luni, din momentul aprobării caietului de sarcini și aprobarea finanțării. Pentru sistemele informaționale urmează a fi asigurat și suportul tehnic pentru 12 luni după darea în exploatare. |
Sistemul de Management Integrat constituie o soluție din categoria Guvern către Cetățean (G2C) şi Guvern către Business (G2B), îndreptată spre asigurarea tranziției de la modalitățile tradiționale de procesare manuală a documentelor pe suport de hârtie spre digitizarea totală şi diminuarea intermediarilor procesului de interacțiune a operatorilor de transport rutier şi a cetățenilor cu ANTA. Conceptul tehnic privind Sistemul de management integrat în domeniul transportului rutier a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 126/2020. În cadrul proiectului urmează a fi extins subsistemul informațional „e-Autorizație transport”, dezvoltarea modulului „Registrul rutelor” și subsistemelor informaționale „e-Bilet”, „Monitorizare GPS”, „Autotest”, infrastructura de date geospațiale „GIS Auto”. Proiectul presupune și dotarea autovehiculelor antrenate la serviciile de transport rutier de persoane cu dispozitivele necesare pentru conectarea la sistemele informaționale prenotate. Suplimentar, urmează a fi creat și Centrul de monitorizare și control al transportului rutier care va permite supravegherea zilnică a activității operatorilor de transport rutier, a mijloacelor de transport antrenate la prestarea acestor servicii, respectarea regularității deservirii serviciilor regulate, poziționarea geografică pe hartă, vizualizarea a tuturor evenimentelor evenimente aflate în afara controlului lor imediat. |
Transport rutier |
A fost elaborată și prezentată de către ANTA Fișa de Proiect pentru dezvoltarea și implementarea Sistemului de Management Integrat (SMI) în domeniul transporturilor rutier, în baza analizei și studiului efectuate.
|
|
|
Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil |
Guvernul României |
|
|
|
Acordul are drept scop consolidarea relațiilor de colaborare dintre cele două state prin intensificarea cooperării în sectorul energetic, transport și infrastructură de transport, protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice, lucrări publice și infrastructură, întreprinderi mici și mijlocii, independența mass-media, reforma administrației publice, afaceri interne, sănătate, educație, cultură și patrimoniu, cercetare și turism.
Pentru aplicarea Acordului, România și Republica Moldova vor lua, de comun acord, măsurile necesare pentru realizarea proiectelor care să contribuie la: intensificarea cooperării, dezvoltarea parteneriatului strategic pentru integrarea europeană și racordarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană prin intermediul României; promovarea procesului de reforme în spirit european și susținerea procesului de integrare europeană a Republicii Moldova; impulsionarea dezvoltării, reducerea disparităților economice și sociale, precum și creșterea rezilienței Republicii Moldova la factorii destabilizatori.
În scopul asigurării unui sistem de transport rutier durabil şi eficient, care va conduce la o dezvoltare echilibrată în concordanţă cu cerinţele economice, sociale şi de mediu, prevăzut de Planul de acțiuni al Guvernului pentru anii 2021-2022, aprobat prin HG nr.235/2021, au fost elaborate și prezentate de către ANTA următoarele Fișe de Proiect: 1. Achiziționarea a 3 vehicule rutiere (laborator mobil) dotate cu unele utilaje al stațiilor de inspecție tehnică periodică. 2. Crearea unui centru unic de examinare sub formă de test-grilă a candidaţilor pentru funcţiile de conducători auto, manageri şi experţi din domeniul transportului auto. 3. Atragerea experților pentru consultanță și asistență la elaborarea actelor normative. 4. Achiziționarea seturilor de Camere de corp/Integritate. 5. Mijloace de transport de tip Plug-in hybrid. 6. Mijloc de transport (pentru transport persoane). |
Transport rutier |
A fost semnat la data de 11 februarie 2022, la Chișinău, Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova (ratificat prin Legea nr.43/2022). |
|
INFRASTRUCTURA DE TRANSPORT |
|||||||||
1. |
Coridorul nr. 5, R13 - Ivanovca - Izvoare - Vanțina - Ocolina - M21 |
Banca Mondiala |
|
Valoarea estimativa pentru toate coridoarele care include și lucrările de supervizare este de 127. mln EURO 2023-2027
|
|
MODERNIZAREA DRUMURILOR LOCALE
Scop: Coridoarele prioritare propuse spre negociere cu Banca Mondiala |
Modernizarea Drumurilor |
Semnarea se propune pentru luna octombrie 2023
|
|
2. |
Coridor nr.24, R3 – Ciobalaccia – Tartaul – R56 – Baimaclia – Enichioi – R37 |
|
|
||||||
3. |
Coridor nr.25, R26 - Mihailovca – Sadaclia – Iordanovca – R3 |
|
|
||||||
4. |
Coridor 8.1 și 8,2 - Cornești - Boghenii Noi - Năpădeni - M5 |
|
|
||||||
|
Coridor nr.1 - M5 – Alexăndreni – Bădragii Vechi – Lopatnic – M5 |
|
|
||||||
|
Coridor nr.9 - R13 – Mărculești – Rădoaia – R6 – Cozești – Cîșla – M5 |
|
|
||||||
|
Coridor nr.20 - R34 – Sîrma – Tomai – Sărăteni – Hîrtop – R3. |
|
|
||||||
|
1. (Reabilitarea și modernizarea Criva – Bălți M5 (133 km) |
EIB (FI N°) 92.574 2020-0537 din 202 |
|
150 000 0000 EUR |
EIB 2022 |
MOLDOVA-DRUMURI IV Ratificare |
Legea 205/2022 pentru ratificarea Contractului de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV” |
||
|
" 1. Modernizarea drumului de centură al mun. Chișinău M2, Secțiunile 2 și 3; 2. Construirea drumului de ocolire Cimișlia M3; 3. Reabilitarea și modernizarea Cimișlia – Comrat M3; 4. Reabilitarea și modernizarea Chișinău – Leușeni M1." |
BERD |
|
150 000 0000 EUR |
|
MOLDOVA-DRUMURI IV |
Semnarea se propune pentru luna noiembrie 2023 |
||
|
M3 Road, Cimislia bypass (new construction) km 0+000 – km 7+200 |
BEI |
|
36 000 0000 EUR |
|
Amendament pentru Contractul de finantare EIB 2013 |
|
(semnat la 15 decembrie 2022). Ratificat prin Legea Nr.362/2022) |
|
|
Reabilitarea si modernizarea sectorului de drum R34, Hincesti - Leova - Cahul - Griurgiulesti, km 82 - km 125 |
BEI |
|
50 000 0000 EUR |
|
|
|
||
|
Reabilitarea si modernizarea secorului de drum R14, R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Soroca – Arioneșt |
BERD |
|
|
|
Amendament pentru Acordul de finantare EBRD 2013 Loan Agreement N 45094 (sedinta guvernului din 30.11.2022) |
|
(semnat la 11 noiembrie 2022). Ratificat prin Legea Nr.333 din 08.12-2022. |
|
|
Reabilitarea si modernizarea sectorului de drum R8.1, R8 – Arionești – R14, sectorul Arionești – Otaci |
|
|
|
|
|
|
||
|
Constructia drumului de ocolire a orașului Vulcănești; |
|
|
|
|
|
|
||
|
Reabilitarea si modernizarea sectorului de drum R33 Hîncești – Lăpușna – M1 |
|
|
|
|
|
|
||
|
Sectorul 2 si 3 al centurii or. Chisinau |
BERD |
|
|
|
|
|
În prezent etapa de nogociere cu EBRD (semnare în 2023) |
|
|
Constructia drumului de ocolire a or. Cimislia |
|
|
|
|
|
|||
|
Reconstructia drumului M1 Chisinau - Leuseni |
|
|
|
|
|
|||
|
Reabilitarea si modernizarea sectorului de drum R34, Hincesti - Leova - Cahul - Griurgiulesti, km 82 - km 125 |
|
|
|
|
|
|||
|
Achiziția a 25-30 locomotive de manevră
|
BERD |
CFM Vasile Codreanu +373 687 12 504
Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md)
|
~ 75 mil € |
Măsură de reziliență cu termen de implementare lung / perioada nu este stabilită |
Scop: asigurarea continuității operaționale a CFM (a); îmbunătățirea capacității de transport a rețelei naționale (b); îmbunătățirea calității serviciilor de transport (c) |
Transport feroviar |
Asistența anunțată pe Platforma MSP (Moldova Support Platform) în cadrul Reuniunii de la București
Stadiu: discuții incipiente |
|
|
Achiziția a 1000 vagoane cerealiere |
Republica Polonă |
CFM Vasile Codreanu +373 687 12 504
Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md) |
~ 65-67 mil € Dintre care 5% contribuție proprie 95%-credit oferit de Guvernul Poloniei |
Estimativ 12 – 18 luni din momentul finalizării aranjamentelor legale și administrative |
Scop: asigurarea continuității operaționale a CFM (a); îmbunătățirea calității serviciilor (b); satisfacerea necesităților economiei naționale și cererii pieții (c); restabilirea cotei de piață și înclinarea balanței modale, cu externalitățile pozitive de rigoare (d). |
Transport feroviar |
Se analizează ofertele producătorilor polonezi. Se renegociază Contractul de credit între Guvernele Republicii Moldova și Poloniei. |
|
|
Proiectul de Reabilitare și Modernizare a tronsonului de cale ferată Chișinău – Ungheni (Solidarity Lines)
|
Republica Franceză |
CFM Serghei Tomșa serghei.tomsa@railway.md (022)834434
Vasile Codreanu +373 687 12 504
Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md) |
~75,7 mil € |
36 luni din momentul finalizării aranjamentelor legale și administrative |
Scop: reabilitarea și modernizarea tronsonului de cale ferată Ungheni – Chișinău (lucrări de suprastructură pe liniile principală, semnalizare, inclusiv în stații, echipamente) |
Transport feroviar |
În temeiul HG 241/2023 au fost lansate negocieri oficiale. |
|
|
Îmbunătățirea capacității de transport a rețelei naționale de cale ferată prin reabilitarea rapidă a tronsonului Vălcineț – Căinari / Solidarity Lines |
BERD
UE
BEI |
CFM Serghei Tomșa serghei.tomsa@railway.md (022)834434
Vasile Codreanu +373 687 12 504
Filipp Ivanov +373 796 17 047 filipp.ivanov@railway.md) |
~ 95 mil € (suma totală)
Surse identificate: 20 mil € - grant EU
23 mil € - împrumut BERD
10 mil € - împrumut BEI
10 mil € - grant BEI |
2022-2023 |
Scop: asigurarea continuității operaționale a CFM (a); îmbunătățirea capacității de transport a rețelei naționale (b); asigurarea unei alternative viabile pentru rețelele logistice regionale, în contextul invaziei Federației Ruse în Ucraina (c) |
Transport feroviar |
Proiectul HG privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării Acordului de împrumut RM-BERD, la etapa de avizare.
Proiectul Decret privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării Acordului de grant RM-BERD, la etapa de avizare. |
|
CONSTRUCȚII ȘI URBANISM |
|||||||||
1. |
Proiectul de construcție a locuințelor pentru păturile social vulnerabile Faza III |
Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei |
|
Costul total estimat al proiectului 32 303 382 EUR
Valoarea contribuției Băncii este de 27 000 000 EUR. Valoarea contribuției APL-urile este de 7 223 382 EUR. |
2023-2030 |
Construcția a cca 500 locuințe sociale destinate închirierii categoriilor eligibile, care ar asigura cca 1500 beneficiari, renovarea/modernizarea căminelor studențești, care ar asigura cca 2000 beneficiari, construcția azilurilor pentru bătrâni, care ar asigura cca 1000 de beneficiari) |
Construcții și locuințe |
Banca de Dezvoltarea a Consiliului Europei preconizează organizarea unei vizite în Republica Moldova în perioada 5-9 decembrie 2022, în cadrul căreia vor fi discutate aspectele ce țin de negocierea și semnarea Acordului de împrumut pentru lansarea fazei III a proiectului. Propunerea de Proiect a fost examinat și acceptată de CIPS. Consiliul Băncii a aprobat acordarea finanțării (16.03.2023). Banca a remis proiectele acordului de împrumut și de grant și urmează a fi demarată procedura de inițiere a negocierilor. Prin scrisoarea nr. 10-3471 din 05.07.2023, urmare a deciziei luate în cadrul ședinței din data de 5 iunie 2023, prezidată de către Dl Dorin RECEAN, Prim-ministru, cu participarea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Ministerului Muncii și Protecției Sociale, proiectul Acordului-cadru de împrumut între Republica Moldova și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru proiectul Locuințe sociale III și proiectul Acordului de grant între Republica Moldova și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru măsurile de eficiență energetică ale proiectului Locuințe sociale III, a fost transmis spre promovare Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Astfel, proiectul vizat urmează a fi exclus din sarcina MIDR. |
|
DEZVOLTAREA REGIONALĂ |
|||||||||
1. |
Susținerea infrastructurii sociale și comunale III |
Guvernul Germaniei/ Banca de dezvoltare KfW |
ONDRL |
9,2 milioane euro 8 milioane euro (grant) 1,2 milioane euro contribuția locală |
2022-2026 |
Proiectul se referă la investiții în infrastructura municipală și socială a comunităților locale din toată Moldova, având ca scop asigurarea accesului la servicii sociale, îmbunătățirea mediului economic, protecția mediului și utilizarea eficientă a energiei. Obiectivul proiectului este îmbunătățirea bunei guvernări și utilizarea durabilă a serviciilor municipale îmbunătățite și mai eficiente din punct de vedere energetic de către populația din regiunea proiectului. Proiectul prevede investiții în: •subproiecte care vizează asigurarea accesului la servicii sociale îmbunătățite prin renovare de: -grădinițe; -complexe educaționale pentru școli gimnaziale/primare grădinițe; -săli de sport comunitare; -săli de sport în școli; -centre comunitare polivalente. •subproiecte care vizează asigurarea accesului la servicii social-economice îmbunătățite prin: -construirea/extinderea sistemelor de alimentare cu apă potabilă; -construirea sistemelor de tratare a apei; -amenajarea spațiilor de odihnă comunitare; -amenajarea/asfaltarea drumurilor de acces pietonal; -iluminat stradal. •subproiecte care vizează protecția mediului prin: -construcția/extinderea relelor de canalizare; -construcția/reabilitarea stațiilor de epurare a apelor uzate; •subproiecte care vizează utilizarea eficientă a energiei prin: -conservarea energiei termice în clădiri publice (schimbarea ușilor și ferestrelor exterioare, izolarea termică a pereților și tavanelor etc.); -promovarea resurselor energetice alternative (instalarea echipamentelor tehnologice de producere a energiei din surse regenerabile în clădirile publice). |
Dezvoltare locală |
Prin schimb de note, în anul curent, a fost agreată de comun acord de către Guvernul Federal al Republicii Germania și Guvernul Republicii Moldova a fost agreată și acordarea grantului de 8 milioane euro. La moment este în proces de elaborare propunerea de proiect în vederea semnării acordului de finanțare. |
|
2 |
Oportunități de finanțare a proiectelor în domeniul AAC în 3 raioane din Regiunea de Dezvoltare Nord: Sângerei, Glodeni, Soroca. |
Guvernul Germaniei/ Banca de dezvoltare KfW |
ADR Nord |
Este în proces (estimativ 8-10 mln) |
2024-2026 (estimativ) |
Proiectul se referă la investiții în infrastructura de AAC raională și locală a comunităților din RDN, având ca scop asigurarea accesului la apă potabilă de calitate și servicii de canalizare. Proiectul prevede investiții în 3 raioane din RDN: Sângerei, Glodeni și Soroca. Subproiectele sunt la etapa de negocieri și examinare a documentației tehnice elaborate și prezentată de către APL I și II și urmează să vizeze -construirea/extinderea sistemelor de alimentare cu apă potabilă în raioanele Sângerei, Glodeni și Soroca, precum și construirea sistemelor de tratare a apei; Totodată este în proces de negociere subproiectul care vizează construcția/extinderea relelor de canalizare și construcția/reabilitarea 1 stații de epurare a apelor uzate în or. Sângerei și comuna Bilicenii Vechi, r-l Sângerei;
|
Dezvoltare locală |
La moment ADR Nord a pus la dispoziția experților documentația tehnică pentru subproiectele menționate și este în proces de clarificări și negocieri privind oportunitățile de finanțare. |